Doar 10% din companiile din România folosesc servicii de cloud

de: Florin Cașotă
13 12. 2018

Una din patru comapanii din Uniunea Europeană folosesc servicii de cloud, iar în România procentul este și mai mic, doar 10% din firmele din țară apelează la cloud.

În 2018, 26% din companiile din Uniunea Europeană cu peste 10 angajați au achiziționat servicii de cloud. Utilizarea de cloud-ului a crescut în ultimii ani și procentajul companiilor care cumpără astfel de servicii a crescut de la 19% în 2014, potrivit datelor Eurostat.

Companiile mari folosesc mult mai mult cloud computing. Mai mult de jumătate (56%) dintre companiile cu peste 250 de angajați folosesc cloud-ul. În ultimii patru ani, cele mai mari creșteri ale cloud computing au fost văzute la categoria companiilor mari, apoi la cele mijlocii și, într-un final, la companiile mai mici.

Peisajul european este destul de divers din acest punct de vedere. Se pot observa diferențe mari de utilizare a cloud-ului în regiune. Peste jumătate din firmele finlandeze (65%) folosesc cloud-ul, la fel și cele din Suedia (57%) și Danemarca (56%). La polul opus, se află, bineînțeles, România cu 10% și Bulgaria cu 8%.

Bun, și la ce folosesc companiile cloud-ul? În 2018, firmele folosesc cloud computing pentru mail (69%) apoi pentru a stoca informații în cloud (68%), apoi pentru a folosi software-uri pentru office (53%). Întreprinderile apelează mai rar la cloud petru a rula software-ul propriu (23%), sau pentru a folosi aplicații CRM pentru gestionarea informațiilor despre clienți (29%).

Una este să stochezi datele companiei tale și alta este să le pui și la treabă, adică să le analizezi pentru a sustrage informații care să te ajute în luarea deciziilor. Așadar, în UE doar o companie din zece analizează datele în cloud. Și aici, companiile mari apelează la analiză (33%), apoi cele medii (19%).

Analizele Big Data sunt cele mai întâlnite în companiile din Malta (24%), Olanda (22%), Belgia și Irlanda (20%), iar cel mai puțin folosite sunt în Cipru (5%), Ungaria și Austria (6%). Suprinzător, România se apropie de media europeană de 12% când vine vorba de big data.

Ce tip de date se analizează?

Aproape jumătate din interprinderi analizează date de localizare de la dispozitivele portabile ce folosesc rețelele mobile, conexiunile wireless și GPS-ul, apoi sunt analizate datele generate de rețelele sociale (45%). Se face mai puțină analiză a datelor care provin de la propriile dispozitive (senzori, dispozitive smart etc), doar 29%.

Imprimarea 3D este o tehnologie ce ar putea schimba la față sectorul industrial, însă puține firme apelează la printing 3D pentru activitea lor. În UE, doar 4% din companii folosesc imprimarea 3D, iar cel mai mare procentaj este în Finlanda (7%) și cel mai mic în Bulgaria, Grecia, România și Polonia (2%).